19m40s_01

1 December 2016, 7:40pm GMT+1

Esecutori di Metallo su Carta – Progetto Generativo

Graphic Design by Weronika Wolinska

Graphic Design by Weronika Wolinska

A six-piece ensemble set to play the music transcriptions of various instrumental tunes out of the miscellaneous repertoire of Italian math-rock, noise, avantgarde and metal bands: indeed, we are talking about 'folk' music that wasn't conceived to be written on staff, so we could possibly draw a line that links the EdMsC project to the well known ethnomusicological current that has yielded different artistic results, in terms of both quality and quantity.

The trigger, though, wasn't just to write down a bunch of songs for the sole purpose of archiving them. CD's and digital files already serve the purpose, as you may notice while holding this booklet in your hands. You don't need an oboe nor a piano, a violin nor some percussions, to take a trip down to memory lane. The starting point of all this is an hypothesis: that those bizarre tunes chosen to find another life on paper, could demonstrate a striking similarity to the experiments born under the umbrella of the so-called contemporary classical music, of all things.

In fact with this album, the very first offspring of 19'40'' (hence the subtitle “Progetto Generativo”, Generative Project), Enrico Gabrielli and EdMsC demonstrate a shocking affinity between the brainwaves of those alt-rock musicians and the ideas of such composers as Louis Andriessen, Magnus Lindberg, David Lang, even Charles Ives, to name a few. Listen carefully and surf the web to find about the original pieces: you might have just discovered a brave new world you didn't know about!

Un ensemble di sei elementi per eseguire trascrizioni di brani tratti dal repertorio di band strumentali italiane di area math-rock, noise, avant-garde e derive più o meno pesanti. Parliamo ovviamente di trascrizione di musica folklorica mai riportata prima su carta pentagrammata.

Quindi, mutatis mutandis, potremmo dire che il progetto di ripensare un repertorio come quello dei gruppi italiani appartenenti al più che variegato panorama del rock indipendente per un ensemble cameristico (oboe, clarinetto basso, trombone e flicorno baritono, violino, pianoforte, percussioni) si inserisce in un ben collaudato filone etnomusicologico che ha dato frutti artistici di diversa entità e qualità.

L’intento di partenza, però, non si limitava ad un mero proposito di archiviazione, lo spunto è invece rappresentato dalla volontà di dimostrare che i brani scelti per la trascrizione su carta, pur partendo da idee compositive molto lontane, arrivavano a lambire territori di pura sperimentazione classico-contemporanea, mostrando una vicinanza impressionante fra le intuizioni di questi fini musicisti rock e le qualità di compositori studiati come Louis Andriessen, Magnus Lindberg, David Lang, persino Charles Ives, per nominare solo alcune suggestioni musicali.