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2 April 2017, 7:40pm GMT+1

Histoire du Soldat, Igor Stravinsky's 1918 version with Italian text (for seven instruments and narrator)

Graphic design by Olimpia Zagnoli

Graphic design by Olimpia Zagnoli

"I will also record the fact that during the composition of Histoire du soldat Tristan Tzara and the other initiators of the Dada movement tried to persuade me to join them. I could see no future in Dada, however, and no musical use for it at all; and though the word 'Dada' sounded like 'yes yes' to my Russian ears, what the Dadaists where themselves saying amounted to something more like 'no no' (no offence to the composer of the Canto Sospeso). [...] The unique example of Dada in music is John Cage". (R. Craft, – I. Stravinskij, Expositions and Developments, University of California Press 1967)

«La musica mi si è qualche volta presentata in sogno [...].Fu durante la composizione dell’Histoire du soldat, e fui sorpreso e felice del risultato. Non solo la musica mi apparve ma anche la persona che la suonava era presente nel sogno. Una giovane zingara seduta sul ciglio della strada. Aveva in grembo un bambino e per intrattenerlo suonava il violino. [...] Il bambino era molto entusiasta di quella musica e l’applaudiva con le manine». (R. Craft,, I. Stravinskij, Colloqui con Stravinsky, Einaudi 1977)