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6 august 2018, 7:40pm GMT+1

The Planets (1914-16), orchestral suite by Gustav Holst (reduction for 13 instruments and visual art)

 

Astronomy and symphonic music meet in the famous suite dedicated to the planets of our solar system by Gustav Holst. The truth is that the English composer based his work on traditional astrology, rather than astronomy, and did not include Pluto in his seven-movement composition (funnily enough, Pluto itself was downgraded to dwarf-planet status in 2006, proving that Holst was somehow right).

As a music object, The Planets is at times mystical and celebratory, and it's been a goldmine for sci-fi and fantasy cinema. Bernhard Herrmann, Miklós Rózsa, John Williams, Jerry Goldsmith, Alan Silvestri, Danny Elfman, are among the ones that have generously borrowed music elements from it, and that's probably because the music of The Planets does seem to suggest cinematic visions.

Astronomia e musica sinfonica si incontrano nell'opera musicale dedicata ai pianeti del compositore inglese  Gustav Holst. Per Holst non fu tanto l’astronomia quanto l’astrologia ad ispirare la stesura di questi sette movimenti sinfonici, sette quanti erano allora i pianeti conosciuti, fino a Nettuno, Plutone escluso (profeticamente, dal 2006 non è più riconosciuto come ottavo pianeta).

È un’opera che oscilla tra il mistico e il celebrativo, da cui il cinema fantasy e fantascientifico hanno preso a piene mani temi, stili e modelli.  Bernhard Herrmann, Miklós Rózsa, John Williams, Jerry Goldsmith, Alan Silvestri, Danny Elfman, sono solo alcuni dei compositori che hanno saccheggiato e citato elementi compositivi di The Planets, opera che pare essere pensata sin da subito per le immagini del grande schermo.